Regionalna gospodarska zbornica Celje

Poslovna pričakovanja - december 2005



POSLOVNI BAROMETER GOSPODARSKE ZBORNICE SLOVENIJE KAŽE OHLADITEV POSLOVNE KLIME V SLOVENSKIH PODJETJIH – ZLASTI ZA PRVO POLLETJE 2006

S Poslovnim barometrom, posebnim indikatorjem Gospodarske zbornice Slovenije na osnovi redne četrtletne ankete »Poslovna pričakovanja«, smo z meritvijo, ki je potekala v decembru 2005, s izmerili ohladitev poslovne klime slovenskih podjetij. Indikator, ki to pot temelji na oceni trenutnega poslovnega položaja konec leta 2005, na pričakovanjih za prvo polletje ter kratkoročnih trimesečnih ocenah izvoznih in splošnih prodajanih možnosti, se je znižal na raven 24, medtem ko je bil konec predhodnega četrtletja, to je septembra 2005 na ravni 28, sredi lanskega leta – junija - na ravni 29 in marca lani na ravni 34.

Trend ohlajanja v poslovni klimi podjetij, izmerjen z neodvisnimi anketami GZS, še posebej temelji na znova poslabšanih napovedi za naslednjih šest mesecev, to je za prvo polletje 2006, V saldu so sicer te napovedi še vedno pozitivne, vendar se slabša trend. V povprečju namreč za to obdobje 34% podjetij pričakuje, da se jim bo poslovni položaj v prvem polletju 2006 izboljšal, 11% podjetij pa, da se bo poslabšal. Po dejavnostih pri tem z najnižjim saldom med pozitivnimi in negativnimi napovedmi tokrat izstopa trgovina, z najslabšimi poslovnimi pričakovanji od vseh dejavnosti za prvo polletje 2006. Sledi skupina ostalih storitvenih dejavnosti, ki so se jim v primerjavi z minulimi obdobji sicer pričakovanja manj poslabšala, po drugi strani pa je industrija v šestmesečnih napovedih bolj optimistična kot je bila npr septembra lani. V industriji za naslednjih šest mesecev pričakuje izboljšanje poslovnega položaja 37% podjetij, 9 pa poslabšanje, medtem ko v trgovini kar 21% anketiranih podjetij računa na poslabšanje. Po ocenah in na podlagi signalov iz podjetij sta decembra k temu najbolj prispevala dva dejavnika - razprave glede pričakovanega dvojnega označevanja cen in vprašanje nedeljskega odpiralnega časa trgovin. Vse to je ob hkrati pričakovani nižji potrošnji vsaj začasno ohladilo poslovno klimo v pomembnem delu anketirane trgovine.

Svoj trenutni poslovni položaj v decembru 2005 je sicer ocenilo kot dober 33% trgovine in kot zadovoljujoč 54%. V skupini dejavnosti, ki jo imenujemo s skupnim nazivom »druge storitve«, se je s poslovnim položajem pozitivno pohvalilo 44% anketiranih, o zadovoljivem pa poročalo 51%. V industriji pa je bila ocena poslovnega položaja dobra pri 31, zadovoljiva pa pri 58% anketiranih. V okviru predelovalnih dejavnosti ob tem po negativni oceni poslovnega položaja izstopa dejavnost proizvodnje vlaknin, papirja in založništva ter proizvodnja hrane in pijač. Po drugi strani so bile decembra v povprečju še najbolj pozitivne ocene trenutnih poslovnih dosežkov in razmer pri proizvajalcih izdelkov iz gume in plastičnih mas, kemikalij in kemičnih izdelkov, sledijo pa nekovinski mineralni izdelki in še nadalje tudi proizvodnja kovin. Razmeroma ugodna so tudi sporočila iz gradbeništva, prometa, finančnega posredništva, slabša pa iz nekaterih skupin osebnih storitev, gostinstva in trgovine. Vendar – za razliko od industrije – v storitvah v povprečju nobena dejavnost ne izkazuje negativne ocene trenutnega poslovnega položaja. Podobno velja tudi za šestmesečne napovedi. Razveseljivo pa je, da so v šestmesečnih napovedih za prvo polletje leta 2006 v povprečju značilna zmerno pozitivna poslovna pričakovanja tudi za delovno intenzivne panoge (npr. tekstilno industrijo).

In kaj pričakujejo slovenska podjetja za drugo polletje leta 2006?
Poslabšanje glede na prvo polletje pričakuje 8% podjetij – še največ na področju drugih storitev, in najmanj v trgovini. Izboljšanje poslovnih možnosti v drugem polletju 2006 pa pričakuje 38% podjetij – največji delež teh je v trgovini, ki je skeptična predvsem za prvo polletje leta. Primerjava s podobnim vprašanjem pred letom dni pokaže, da so za leto 2006 za drugo polletje slovenska podjetja v povprečju vendarle manj optimistična kot so bila za drugo polletje leta 2005, v decembru leta 2004.

Kljub temu je mogoče ugotoviti, da v svojih celoletnih napovedih podjetja vendarle gledajo na leto 2006 z dokajšnjim zaupanjem, saj jih kljub vsemu 46% odstotkov pričakuje, da se bo v tem letu njihov poslovni položaj iz različnih razlogov – predvsem pa zaradi njihovih lastnih aktivnosti – izboljšal. Poslabšanja pa se v povprečju za vse leto boji 12% podjetij.

Ponovno smo izmerili tudi priprave na evro. Tokrat je nekaj več – dobrih 5% podjetij –ocenilo, da so zaradi priprav na evro njihovi stroški že večji. Delež tistih, ki so prvotno pričakovali, da se bodo stroški podjetja zaradi uvedbe evra znižali, pa se je skrčil na 2%. Decembra je sporočilo, da pričakujejo povečanje stroškov zaradi priprav na evro 54% anketirane trgovine, 8% anketirane trgovine pa, da so njihovi stroški že zdaj višji.

Naša posebna tema je v anketi »Poslovna pričakovanja« december 2005 veljala investicijam v podjetjih v letih 2006 in 2007. Kar sedem desetin podjetij za ti dve leti predvideva najmanj eno večjo ali manjšo investicijo. In glavni namen naložb? Novi izdelki in storitve, za katere vidijo tržne možnosti na domačih ali tujih globalnih trgih.

 

Kontakt - vsebina
Nina Prešern, svetovalka predsednika GZS
Tel.: 01/5898 168
e-pošta: nina.presern@gzs.si


Avtor: Nina Prešern, svetovalka predsednika in Darja Močnik, strokovna sodelavka SKEP GZS